2. Dzieje zespołu i jego właściciele
Chotków jest miejscowością o średniowiecznym rodowodzie. Wieś odnotowano w 2 ćw. XIV w. jako własność lenną rycerskiego rodu von Nostitz, który władał Chotkowem do poł. XVI w.1 W skład dóbr wchodziły również pobliskie wsie Wrzesiny, Pożarów oraz Stary Żagań2. W 1508 r. majątek podzielony został pomiędzy trzech synów Jana von Nostitz – Stanisława, Jerzego i Antoniego. Istniały wówczas w Chotkowie dwie siedziby rycerskie, obie w rękach rodu von Nostitz. W wyniku podziału majątku Stanisław otrzymał siedzibę rodową z folwarkiem, natomiast Antoni objął w posiadanie folwark z siedzibą rycerską w pobliżu kościoła, Jerzy zaś otrzymał Wrzesiny, Pożarów oraz Stary Żagań3.
Po śmierci Stanisława i powtórnym zamążpójściu wdowy po nim, dobra w Chotkowie zostały przekazane listem lennym z 1526 r. jego dwóm synom – Stanisławowi i Janowi4. Jednakże już w 1540 r. Stanisław przejął majątek brata, gdyż ten uznany został za niepoczytalnego5. Renesansowy dwór w Chotkowie powstał ok. poł. XVI w., na reliktach wcześniejszego obiektu, z inicjatywy Stanisława von Nostitz6. Powstał wówczas złożony kompleks o charakterze obronnym, z systemem murowanych umocnień. Trzon założenia stanowił trójkondygnacyjny dwór z kamienia, o prostej formie, z piaskowcowym detalem. Otwory okienne ujęto w profilowane, kamienne obramienia7. [ilustr.] Z tego okresu pochodzi sklepienie gwiaździste w trakcie północnym przyziemia dworu. [ilustr.] W skład założenia wchodził również mur obronny z czterema cylindrycznymi bastejami w narożach oraz wały. Całość otoczono fosą, przez którą przerzucono arkadowy most. Elewacje bastei pokryto wówczas dekoracją wykonaną w technice sgraffito, zachowaną szczątkowo do dziś8. [ilustr.] Fortyfikowanie budowanych wówczas dworów było zjawiskiem często spotykanym, a wzniesienie wokół obiektu muru z bastejami podnosiło skuteczność ewentualnej obrony i świadczyło o zamożności właściciela.
W 1556 r. Stanisław zakupił majątek w Skarszynie, gdzie osiadł i mieszkał aż do swej śmierci, a dobra w Chotkowie sprzedał9.
Chotków w 1559 r. nabył Fabian von Schönaich, przedstawiciel szprotawskiej linii rodu, który był również właścicielem leżącego nieopodal Witkowa, ale również Siedliska, Bytomia Odrzańskiego, Miłakowa i odległego Mużakowa10. W urbarzu sporządzonym po jego śmierci w 1591 r. znajduje się opis dworu, który był wówczas murowaną z kamienia, trzykondygnacyjną budowlą, w nienajlepszym stanie, gdyż w dokumencie odnotowano również zniszczony dach i popękane mury11. Fabian powiększył chotkowskie dobra, włączając do nich wsie Wrzesiny, Starą Kopernię i Siecieborzyce12. Część posiadanych dóbr nabył on podczas zarządzania majątkiem swojego nieletniego bratanka Jana Jerzego. Po uzyskaniu przez niego pełnoletności Jan Jerzy objął w posiadanie Chotków i Witków13. Po jego śmierci dobra przejęła wdowa, która ponownie wyszła za mąż za Henryka von Dohna, któremu w 1596 r. cesarz Rudolf II formalnie przyznał dobra w Chotkowie i Witkowie14. Później dobra te przejęła córka von Dohny – Jadwiga von Tschirnhaus15. Po jej śmierci Chotków, Witków i Wrzesiny odziedziczyły dwie córki, które jednak nie były w stanie utrzymać majątku i sprzedały go Karolowi Maurycemu von Reden, właścicielowi Małomic16.
Wdowa po Karolu Maurycym w 1687 r. odstąpiła Chotków z Witkowem Jerzemu Krzysztofowi von Prosskau, który dokonał zasadniczych zmian w architekturze założenia17. Dotychczas obronny dwór został przebudowany w duchu baroku. Rezydencja zyskała nową szatę, znaną z rysunku Wernhera z połowy XVIII w.18. [ilustr.] Istniejąca dotychczas w obiekcie kamieniarka została przeniesiona wówczas do pobliskiego Witkowa i zamontowana w tamtejszej wieży mieszkalnej. [ilustr.] Elewacjom nadano rytmiczne podziały pilastrów w wielkim porządku, a mansardowy dach zwieńczono wieżyczką. Pierwowzorem wystroju elewacji, którego twórca nie jest znany, był zapewne żagański pałac Lobkoviców, przebudowany w latach 1670–1693 według projektu Antonia della Porty. [ilustr.] Dotychczasowe basteje o charakterze obronnym podwyższono, nadając im formę cylindrycznych wież. [ilustr.] Wystrój ich elewacji korespondował z wystrojem dworu, powtarzając artykulację i detal. Po śmierci Jerzego Krzysztofa von Prosskau w 1701 r. dzieło kontynuował jego syn, noszący to samo imię19. W ramach realizowanej nowej koncepcji zmianie uległa wówczas również funkcja dawnych bastei. Wieża wschodnia przeznaczona została na kaplicę, a w jej wnętrzu zrealizowano niezwykle bogaty program polichromii20. Freski z wnętrz wież w Chotkowie znawca śląskiego malarstwa barokowego Andrzej Kozieł przypisał osobie Johanna Philippa Kretschmera, urodzonego w 1683 r. w Głogowie, współpracownika wybitnego malarza doby baroku Michaela Willmanna21. W trakcie przebudowy wież zmieniono koncepcję ich aranżacji, zamurowując część otworów okiennych, być może w związku z koniecznością umieszczenia we wnętrzu wystroju stosownego dla pełnionej, sakralnej funkcji. W tym okresie również główne wejście do dworu poprzedzono balkonowym portalem z herbem von Prosskau. [ilustr.] Inskrypcja w kluczu obramienia wejścia upamiętnia zakończenie przebudowy rezydencji w 1709 r. [ilustr.]
Szeroko zakrojona inwestycja okazała jednak się zgubna dla finansów właściciela Chotkowa, pochłaniając ogromne środki i zmuszając Jerzego Krzysztofa do zaciągania kolejnych pożyczek. W 1732 r. cesarska komisja wyceniła zadłużony majątek, który przeszedł na własność miasta Szprotawy22. Fakt braku gospodarza odnotowuje Wernher, podróżujący po Śląsku w połowie XVIII w., opisując dwór w Chotkowie jako ceglany, piękny, ale i niezamieszkały23. W XIX w., z uwagi na zmianę charakteru rezydencji, ale również braku stałego użytkowania i w związku z tym pewnych zaniedbań, fortyfikacje uległy rozbiórce.
Do 1945 r., wsie Chotków, z Wrzesinami i Witków oddzielnie oddawano w dzierżawę. Po zakończeniu II wojny światowej założenie dworsko-parkowo-folwarczne przeszło na własność Skarbu Państwa, jako Państwowe Gospodarstwo Rolne. Wówczas rozebrano dwa budynki gospodarcze w północno-zachodniej części podwórza.
W latach 1973–1976 przeprowadzono remont dworu24. Prace te spowodowały zubożenie wystroju elewacji, niemal całkowicie pozbawiając ją detalu architektonicznego. W latach 80. XX w. urządzono tu przedszkole, dokonując kolejnych przekształceń obiektu25. Obecnie dwór, wraz z folwarkiem i parkiem stanowi własność prywatną. W 2012 r. przeprowadzono ratunkowe prace konserwatorskie przy dekoracji malarskiej z 1709 r. autorstwa Johanna Philippa Kretschmera w wieżach26. Wykonano również remont dachów obu wież, zabezpieczając cenne wnętrza. Dwór pozostaje jednak nieużytkowany.